Reproduktiepiano's

 

In 1905 kwam fabrikant Welte in Freiburg (in zuid Duitsland) met een opzienbarende vinding. Dankzij een speciaal aan een vleugel gekoppeld apparaat kon het spel van een pianist vastgelegd worden op een papieren muziekrol. Het patroon van stippen en strepen op de opname werd met de hand uitgeponst. Zo ontstond een 'masterrol', die uiteindelijk machinaal gekopiëerd kon worden voor degenen die zich een Welte reproduktiepiano hadden aangeschaft. Dit was een instrument dat geheel automatisch de muziekrol met alle daarin aangebrachte nuances opnieuw kon weergeven.

De nuances als piano en forte, pedaalgebruik, e.d. werden dankzij extra perforaties in de rollen, geheel langs pneumatische weg (door het exact regelen van de onderdruk) gecontroleerd. Welte had, mede dankzij het feit, dat deze fabrikant medewerking verkreeg van tal van bekende concertpianisten en pianocomponisten voor het maken van de opnamen, en de hoge kwaliteit van de 'reproduktie' van hun spel, al gauw zoveel aanzien, dat de vinding een wereldwijd succes werd. Wel was het een duur instrument, dat slechts voor welgestelde muziekliefhebbers weggelegd was.


Het voorbeeld van Welte werd binnen enkele jaren door andere Duitse fabrikanten nagevolgd.

Welte Mignon (rode rollen) Welte Freiburg                           1905

Dea Hupfeld Leipzig (Bohlitz Ehrenberg)                                1906

Duca Philipps Frankfurt (Bockenheim)                                    1907


Amerikaanse fabrikanten hadden pas na ongeveer tien jaar concurrerende systemen op de markt. Zij bouwden instrumenten, die gebruik maakten van het (standaard) 88-tonige scala.

Duo Art (88 toons scala) Aeolian Company                            1915

Ampico (88) The American Piano Company                            1915

Welte Licensee (88)                                                              1918

 

Na de Eerste Wereldoorlog bouwden ook de Duitse fabrikanten dergelijke instrumenten.


Triphonola (88) Hupfeld Leipzig
Ducartist/Ducaliszt (88) Philipps Frankfurt
Welte Mignon (groen) (88) Welte Freiburg

Uiteindelijk waren er wereldwijd meer dan tien reproduktiesystemen, die elk hun eigen muziekrepertoire hadden
(de rollen zijn niet uitwisselbaar).


Angelus Artrio Wilcox & White Meriden USA

Art Apollo Melville Clark Chicago USA

Autopleyela (88) Pleyel, Paris