Conlon Nancarrow

De Amerikaanse componist Conlon Nancarrow volgde kort na de Tweede Wereldoorlog in de voetsporen van componisten als Strawinsky, Hindemith en Ernst Toch, die in de bloeitijd van de pianola (rond 1920) het instrument gebruikt hadden voor muzikale experimenten. De mogelijkheden van de pianola zijn vergelijkbaar met wat pas zo'n 60 jaar later met de muziekcomputer gedaan kon worden. Nancarrow componeerde sinds 1948 bijna 50 jaar lang door gaatjes in papier te ponsen. Zijn muziek kan dan ook eigenlijk alleen beluisterd worden als men deze op een pianola laat afspelen. De 'Studies for player piano' zijn stuk voor stuk experimenten met complexe ritmische verhoudingen, onspeelbare akkoorden, extreem snelle passages, glissandi, enzovoort.

Een bijzondere compositie die speciaal voor de pianola gecomponeerd werd (of liever gezegd voor 17 pianola's tegelijk) was het 'Ballet mécanique' van de Amerikaanse componist George Antheil (1925). In het Pianola Museum wordt bij tal van gelegenheden aandacht geschonken aan dit bijzondere aspect van de muziek voor de pianola.

TerugOnspeelbare_muziek.htmlOnspeelbare_muziek.htmlshapeimage_1_link_0